La Educación en el Mundo Árabe / Education in the Arab World

En enero, asistí a una reunión de expertos para tratar las tensiones étnico-sectarias en el mundo árabe. El anfitrión fue ESCWA, la Comisión Económica y Social para Asia Occidental de las Naciones Unidas, y la reunión tuvo lugar en Amman, Jordania. Presenté un trabajo sobre el sistema educativo en países árabes, y si mitiga o empeora sus divisiones. En el mundo árabe hoy un 60% de la población tiene menos de 25 años.

El mundo árabe hoy está en una encrucijada, hostigado por muchos retos a nivel local, regional y global. En otras regiones del mundo la cuestión de identidad y sistemas de valores ha sido decidida o adaptada en mayor o menor medida en función de las tendencias actuales en la globalización. El Oriente Medio árabe, sin embargo, sigue estando inmerso en una continua búsqueda de definir su papel, identidad y valores en un mundo estrechamente interconectado.

 La educación en el mundo árabe refleja el estado de fragmentación que existe en la región. Además, es muy interesante observar la creación de varias universidades inspiradas en el método norteamericano de la educación (American University of Kuwait, American University of Dubai…). La educación en el mundo árabe refleja la brecha que divide los ricos de los pobres. Los ricos son aquellos que pueden costear una educación privada para sus hijos, mientras los hijos del resto de la población tienen que conformarse con escuelas mal equipadas, con niveles académicos más bajos. Por último, tenemos a las escuelas religiosas donde asisten alumnos la mayoría de cuyos padres son pobres.

La mejor fuente para ir entendiendo a la situación educativa actual en el mundo árabe se encuentra en los cuatro Informes de Desarrollo Humano, editados por el Programa de Desarrollo de las Naciones Unidas (UNDP)
La edición de 2003 de su Informe de Desarrollo Humano Árabe asegura que “el estilo educativo más extendido en la familia árabe es el autoritario acompañado por el excesivamente protector. Esto afecta de forma adversa a la independencia, auto-estima y actitud social de los niños.” (p.51). En las asignaturas de artes y ciencias sociales los textos pedagógicos están sujetos a fuertes controles por parte de las autoridades. “En consecuencia, estas asignaturas habitualmente elogian a los logros pasados y generalmente se permiten la auto-alabanza y crítica de otros, con el objetivo de fomentar la lealtad, obediencia y apoyo del régimen en el poder.” (p.53)

La intención de los regimenes árabes es la de crear generaciones tímidas y obedientes que no cuestionen el status quo actual. Desde luego esto impacta sobre cómo las generaciones jóvenes se perciben a sí mismos y al “Otro”. Una ausencia de pensamiento independiente, en un entorno dominado por el miedo hacia las autoridades, da pie a una intensificación de los conflictos étnico-sectarios, especialmente en aquellos países que ya padecen estas tensiones étnicas.

Education in the Arab World

Last January I attended a consultative meeting on ethno-sectarian tensions in the Arab world. The meeting was organized in Amman (Jordan) by the United Nations Economic and Social Commission for Western Asia (ESCWA). I presented a paper on whether the educational system mitigates or exacerbates divisions in the Arab countries. In the Arab world today 60% of the population is under the age of 25

The Arab World today is at a crossroads, battered by many challenges at the local, regional and global levels. In other regions of the world the question of identity and value systems has been settled or adapted with differing degrees to current trends in globalization. However, the Arab Middle East is still in the midst of an unfinished quest to defining its role, identity and values in a closely interconnected world.

Education in the Arab world reflects the state of fragmentation in the region. Moreover, it is very interesting to notice the creation of several universities inspired by the American method of education (American University of Kuwait, American University of Dubai…). Education in the Arab world reflects the wide gap between rich and poor. The rich are those who can afford to send their children to private schools while the rest of the population sends its children to poorly equipped schools with lower standards of academic performance and quality. Lastly, we have the religious schools that are mostly attended by students whose family cannot afford to educate their children.

The best source to tease out the current educational situation in the Arab world can be found in the four Human Development Reports issued by the United Nations Development Program (UNDP) http://hdr.undp.org/en/
In its 2003 report AHDR states that the “most common style of childrearing within the Arab family is the authoritarian accompanied by the overprotective. This adversely affects children’s independence, self-confidence and social attitude.” (p.51) In the humanities and social sciences educational texts are heavily controlled by the authorities. “Consequently, such subjects usually laud past achievements and generally indulge in self-praise and blame of others, with the aim of instilling loyalty, obedience and support for the regime in power.”(p.53)

The purpose of the Arab regimes is to create fearful and obedient generations that do not challenge the current status quo. Certainly this has an impact on how young generations perceive themselves and the “Other.” A lack of critical thinking in an environment dominated by fear of the authorities leads to an exacerbation of ethno sectarian conflicts especially in countries affected by ethnic tensions.

1 comentario

Archivado bajo Educación, Oriente Medio

Una respuesta a “La Educación en el Mundo Árabe / Education in the Arab World

  1. I agree with you that education in the Arab world has become the number one priority for the development of the Region. Unfortunately the syllabus and curricula are outdated, teaching methods reflects what we had in Europe right after the WWWII, and public education institutions do not prepare the young people to the job market. This generation who is coming out of school is more open minded than the previous one, is connected with the world throgh internet and often speaks more than one language. Despite those qualities young people are finding a lot of difficulties in finding a job.

    More and more we are hearing stories of youth who do not want to continue their education, who frustrated and do not have any confidence to the future.
    Frustration can leads to disruptive behaviours and to the recruitment from fondamentalist organizations, a threats not only for those countries but for the entire world.

    On the other side, companies are fighting to recruit the few skilled people who come out of private education institutions.

    There is a tremendous need of revisiting the whole education sector but also of strenghtening the cooperation from Europe in terms of technical assistance.

    I invite the readers of the blog to take a look at the latest report on education of the World Bank who provides a good insight of the education challenge in the region.
    http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/NEWS/0,,contentMDK:21633314~pagePK:64257043~piPK:437376~theSitePK:4607,00.html

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